Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Tisková sdělení Zpráva NRR o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 2023

Zpráva NRR o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 2023

21.09.2023
Zprávy NRR

Autoři: Národní rozpočtová rada

Jedním z klíčových úkolů Národní rozpočtové rady (NRR) dle zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů (Zákon), je pravidelné každoroční vypracování Zprávy o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí (Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti) a její předložení Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Stejně jako v předešlých Zprávách o dlouhodobé udržitelnosti, i v té letošní vyhodnocuje NRR situaci českých veřejných financí ze střednědobého a dlouhodobého hlediska. V prvním případě je klíčovým ukazatelem aktuální výše strukturálního salda, ve druhém pak projektovaný vývoj veřejného dluhu v horizontu 50 let, který modelově ukazuje rozsah dlouhodobé fiskální nerovnováhy.

České veřejné finance se naštěstí již odpoutaly od vysokých deficitů v rozmezí 5–6 % HDP typických pro léta spojená s pandemií COVID-19 (2020–2021), ale stále ještě nenabraly zřetelnou dráhu k udržitelným a makroekonomicky zdravým úrovním definovaným původním zněním Zákona.

Veřejné finance se tedy nacházejí na pomyslné křižovatce. Právě nyní, v tomto roce a v letech následujících, se rozhoduje o tom, jaké bude jejich strukturální nastavení v éře pocovidové, a jak robustní oporou (či naopak jak masivní zátěží) budou pro makroekonomický vývoj České republiky do budoucna. NRR proto i v této Zprávě o dlouhodobé udržitelnosti považuje dění v oblasti veřejných rozpočtů nadále za kruciální otázku hospodářské budoucnosti země.

Jestliže v minulém roce Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti hovořila o významné nerovnováze veřejných rozpočtů a nutné potřebě konsolidovat veřejné finance, letos se nacházíme v situaci mírně odlišné, neboť se objevují první seriózní pokusy o změnu nepříznivých trendů (tzv. konsolidační balíček a návrhy na úpravy penzijního systému). V době zpracování této Zprávy o dlouhodobé udržitelnosti ještě není zcela jisté, v jaké konečné podobě budou všechny tyto návrhy schváleny, ale NRR již v průběhu roku 2023 samotné jejich předložení a vážnou snahu o jejich politické prosazení ocenila a návrhy vcelku (i přes možné námitky k jednotlivým dílčím opatřením) podporuje. Platí to o to více, že se objevily v době doznívající energetické krize a trvající krize ukrajinské. Obě si vyžádaly řadu dodatečných fiskálních opatření na výdajové straně veřejných rozpočtů (kompenzace vysokých cen energií, pomoc uprchlíkům z Ukrajiny), ale i na straně příjmové (tzv. windfall tax). NRR v této souvislosti oceňuje snahu jednorázové výdaje související s oběma krizemi vyrovnat též zajištěním dočasných dodatečných příjmů a nikoli pouze navýšením deficitu. Na druhou stranu, některé kroky, které byly realizovány v předchozích letech s odkazem na covidovou krizi, i když s ní neměly nic společného, nadále významně zhoršují strukturální saldo veřejných rozpočtů a jeho výhled. Hlavním příkladem je razantní snížení daně z příjmů fyzických osob schválené na konci roku 2020, které mimo jiné přispělo k inflačním tlakům, se kterými se česká ekonomika v posledním roce potýkala.

Jedním z aktuálních problémů českých veřejných financí je i trend rozšiřování mechanismu automatických indexací a valorizací významných výdajových bloků. V letech 2022 a 2023 se přitom potvrdilo, že v období vysokého cenového růstu mají tyto automatické valorizace výrazně negativní dopady na veřejné rozpočty. Do pandemie COVID-19 vstupovala Česká republika s automatickou valorizací v oblasti největší výdajové položky veřejných rozpočtů, kterou představují důchody. Do roku 2024 však bude Česká republika vstupovat s již uzákoněnými automatickými valorizacemi výdajů hned ve čtyřech největších výdajových položkách fiskálního systému (kromě penzí půjde o regionální školství, zdravotnictví a obranu). Ani plánované úpravy valorizace právě v oblasti důchodů nekompenzují tyto indexace v jiných položkách veřejných rozpočtů (viz kapitolu 3).

Této skutečnosti a též podvazování příjmů veřejných rozpočtů v minulých letech, jemuž se NRR věnovala v předchozích Zprávách o dlouhodobé udržitelnosti, přičítá NRR fakt, že základní měřítko aktuální nerovnováhy veřejných financí, tedy tzv. strukturální schodek, nevykazuje tendenci k razantnějšímu zlepšování. Bohužel ani dosud prezentované parametry státního rozpočtu na rok 2024 neukazují na významnější změnu tohoto trendu. Je zřetelná jistá „zabetonovanost“ či „zablokovanost“ strukturálního deficitu na úrovni přesahující 2 % HDP bez ohledu na konsolidaci. Respektive, část konsolidačního úsilí pohlcuje nutnost kompenzovat hospodaření téže vlády, která zároveň bolestivě konsoliduje. Z pohledu NRR bude tedy vyžadovat značné úsilí a mimořádnou rozpočtovou kázeň, pokud vláda bude chtít skutečně dostát své snaze snížit deficit veřejných rozpočtů permanentně pod 3 % HDP, jak se zavázala ve svém programovém prohlášení.

I z toho důvodu NRR akceptovala návrh na úpravu Zákona, který stanovuje trajektorii snižování strukturálního salda na příští léta kvantitativně jasně (viz podkapitolu 1.1, graf 1.1.1), jakkoli tato trajektorie není nadále v souladu s tím, jak logiku Zákona chápe NRR, jak ji komunikovala v loňské Zprávě o dlouhodobé udržitelnosti, a jak byla vetknuta do původního znění Zákona.

Jasné vyjádření vůle problém strukturálního salda řešit má po dlouhé době alespoň vliv na zastavení zhoršování tohoto ukazatele a náznak lepších hodnot v budoucnu.

Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti samozřejmě věnuje hlavní pozornost významným dlouhodobým trendům v oblasti důchodového systému, které budou spolu s demografickým vývojem zásadně determinovat stav veřejných financí v následujících dekádách. Projekce v tzv. základním scénáři nepřináší významně jiné výsledky, než byly prezentovány ve Zprávě loňské. Avšak jak ukazuje kapitola 3 a zejména scénáře v kapitole 5, navržené změny důchodového systému skutečně implikují významné zvýšení udržitelnosti veřejných financí v horizontu, na který Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti cílí. Ovšem pouze za předpokladu, že budou nejen realizovány, ale v budoucnu také udrženy.

Všem těmto a dalším plánovaným změnám v systémech veřejných rozpočtů a jejich důsledkům se NRR bude nadále pečlivě věnovat, kriticky je analyzovat a ve veřejné komunikaci je maximálně osvětlovat a přibližovat veřejnosti, což považuje za jednu ze stěžejních částí svého zákonného mandátu.

  • Podkladová data ke Zprávě o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 2023

    XLSX, 605 Kb
    Stáhnout
  • Zpráva NRR o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí 2023

    PDF, 1 Mb
    Stáhnout

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Návrh bez názvu (37)

Reflex, rozhovor s M. Hamplem: KONEC GLOBALIZACE JE ZAČÁTKEM CHUDNUTÍ

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

O NRR

Národní rozpočtová rada

Hledání

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada