Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Seznamzpravy.cz, komentář J. Pavla a D. Bárty: Zrušme státní účelové fondy, jsou zbytečné. Rozpočet stačí

Seznamzpravy.cz, komentář J. Pavla a D. Bárty: Zrušme státní účelové fondy, jsou zbytečné. Rozpočet stačí

25.10.2024
NRR v médiích

Autoři: NRR/UNRR

seznamzpravy.cz, 25.10.2024 – komentář  Jana Pavla, člena NRR a Daniela Bárty, analytika NRR. Celý komentář najdete také na webu seznamzpravy.cz.

—

Ve státních účelových fondech jsou stovky miliard korun. Fondy měly zajistit stabilitu financování, ale to už dávno neplatí a jsou zbytečné, píší v komentáři člen Národní rozpočtové rady Jan Pavel a analytik rady Daniel Bárta.

Pojem státní rozpočet známe všichni. Jedná se o nástroj, kterým vláda na centrální úrovni rozděluje nejvýznamnější část veřejných prostředků a jde o nejdominantnější prvek soustavy veřejných rozpočtů. Jeho výdaje jsou logicky pod velkým drobnohledem poslanců, ekonomů, médií i voličů.

Trochu bokem však zůstává další balík peněz, který má vláda k dispozici, a který obhospodařují státní účelové fondy. Jejich výdaje dosáhnou v příštím roce již 250 miliard. Těmto prostředkům je však věnována podstatně menší pozornost, např. v Poslanecké sněmovně jsou rozpočty fondů schvalovány po rozpravě pouze jedním hlasováním a v běžné společnosti o nich není téměř žádné povědomí.

Šest mimorozpočtových fondů, které v současnosti fungují

  • Státní fond dopravní infrastruktury
  • Státní fond životního prostředí
  • Státní fond podpory investic
  • Státní zemědělský intervenční fond
  • Státní fond kinematografie
  • Státní fond kultury

Kde se fondy vzaly?

Historie státních účelových fondů sahá až do Rakousko-Uherska a fondové hospodaření hrálo významnou roli ve fiskální soustavě první republiky, neboť přes něj procházelo více než 10 % veřejných výdajů. Při analýze zřizovacích zákonů tehdejších fondů lze identifikovat dva typy zdůvodnění. Prvním byla snaha o stabilizaci každoročního objemu prostředků směřujících na realizace dlouhodobých projektů s rizikem časového zpoždění (vojenské investiční výdaje) a řešení tak spočívalo v každoročním, zákonem garantovaném přídělu prostředků do fondu. Druhým důvodem byl nedostatek finančních prostředků na určité investice (rozvoj infrastruktury) a řešením byly půjčky mimo státní rozpočet, které měly být v budoucnu splaceny z vlastních příjmů daného fondu

Nová rozpočtová soustava po roce 1989 zpočátku neobsahovala fiskálně významnější státní účelové fondy. K zásadnímu posunu došlo až v roce 2000, kdy vznikly dva fiskálně významné fondy: Státní fond dopravní infrastruktury a Státní fond rozvoje bydlení. Argumenty zastánců fondového typu financování zůstávají stejné jako za první republiky. Domnívají se, že nevýhoda fragmentace rozpočtové soustavy je vyvážena jinými pozitivy, a to zejména možností převádět nevyčerpané prostředky do dalšího roku a stabilizací výdajů do určité oblasti.

Obhajoba dnes nemůže obstát

Aktuální podoba rozpočtových pravidel a dalších zákonů však popírá výše uvedené výhody fondového financování. Již v roce 2004 byla zavedena možnost převádět nevyčerpané prostředky do dalšího roku i pro kapitoly státního rozpočtu (dnes tzv. nároky z nespotřebovaných výdajů). Z nové studie Národní rozpočtové rady navíc vyplývá, že existence fondů nestabilizovala objem prostředků směřujících do určité oblasti a nesnížila jejich citlivost na politické rozhodování. Vlastní příjmy státních fondů jsou totiž ve většině případů mnohem nižší než výdajové potřeby, což vede k nutnosti tyto příjmy doplnit transferem ze státního rozpočtu. Výsledkem je, že výdaje státních účelových fondů nevykazují menší výkyvy než výdaje státního rozpočtu a nezabezpečují tedy stabilnější financování rozpočtové oblasti, než jaké by bylo dosaženo v rámci státního rozpočtu.

Fragmentace centrální úrovně navíc vede k některým naprosto bizarním situacím a až groteskním finančním tokům. Například Státní fond dopravní infrastruktury nedisponuje dostatkem vlastních zdrojů, a proto je závislý na dotaci od Ministerstva dopravy, kterému věcně podléhá. Tato dotace tvoří až 70 % jeho příjmů. Dominantní část výdajů fondu (cca 90 %) pak představuje transfer dvěma organizacím: Ředitelství silnic a dálnic a Správě železnic, kde to stejné ministerstvo vykonává funkci zakladatele, resp. zřizovatele.

Dále zmiňme Státní fond kultury, který nemá vlastní zaměstnance a agendu fondu zabezpečují tři pracovníci Ministerstva kultury. Fond vlastní tři pražské nemovitosti a provozní výdaje tak tvoří dominantně náklady spojené s vlastněním budov. Minulý rok rozdělil celkem 852 dotací v průměrné výši 63 000 Kč, a to zejména místním spolkům. U Státního fondu životního prostředí naopak nelze v některých letech korektně vypočítat provozní náročnost, neboť v minulosti fond administroval část výdajů „svého“ ministerstva.

Existence fondů může navíc svádět k vyvádění části deficitu a dluhu právě do státních fondů, vzhledem k tomu, že hlavní mediální pozornost je v České republice zpravidla upřena na hospodaření státního rozpočtu. Tak se tomu stalo v případě Státního fondu dopravní infrastruktury v letech 2023 a 2024, kdy mu Ministerstvo financí přepůjčilo prostředky, které si samo půjčilo od Evropské investiční banky. Tuto částku však bude muset fond ministerstvu splatit, a to včetně úroků. Od roku 2024 bude SFDI platit státnímu rozpočtu úroky ve výši 1,1 mld. Kč ročně a od roku 2026 splátky jistiny ve výši tři mld. Kč. Výsledkem je tak situace, kdy fond na straně jedné obdrží dotaci ze státního rozpočtu a obratem část z ní pošle nazpět jako splátku úroků a jistiny. To jen dokládá nesmyslnost celé transakce.

Z již zmíněné studie Národní rozpočtové rady vyplývá, že existence státních účelových fondů nepřináší významnější pozitiva pro fungování českých veřejných financí. Jednoznačně převažují negativa, zejména v podobě snížení řiditelnosti veřejných financí, stejně jako snížení jejich srozumitelnosti, přehlednosti, transparentnosti a obecně nižší kontroly ze strany zákonodárného sboru i elektorátu. V souvislosti s fungujícím systémem nároků z nespotřebovaných výdajů odpadla také hlavní výhoda fondového hospodaření spočívající v možnosti převádět nevyčerpané prostředky do dalších let. Integrace fondů do státního rozpočtu by tedy byla racionálním ekonomickým i politickým rozhodnutím.

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Návrh bez názvu (37)

Reflex, rozhovor s M. Hamplem: KONEC GLOBALIZACE JE ZAČÁTKEM CHUDNUTÍ

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada