Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Publikace Informační studie: Alternativní demografické projekce

Informační studie: Alternativní demografické projekce

Září 2021
Studie

Autoři: Michal Hlaváček, Monika Junicke

Projekce demografického vývoje je klíčovým parametrem dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. Tu ovlivňuje jak nepřímo prostřednictvím makroekonomické projekce, tak i  přímo na výdajové i  příjmové straně. Na demografickém vývoji závisí nejen počet pracovníků, a  tedy i  příjmy z  daní, ale též počet důchodců (starobních, invalidních a  jiných) a  odvíjí se od ní mimo jiné i  velikost výdajů na školství a  zdravotnictví či výdaje sociálního systému. Kromě samotného počtu obyvatel je pro dlouhodobou udržitelnost veřejných financí klíčová zejména projektovaná věková struktura populace.

Český statistický úřad (ČSÚ) publikuje každých pět let demografickou projekci ve čtyřech variantách – střední, vysoké, nízké a  střední bez migrace, tedy s  nulovým čistým migračním saldem pro každý rok projekce. Jednotlivé varianty demografické projekce se odlišují zejména projektovaným počtem obyvatel ČR, který je pro střední variantu v  zásadě stabilní, ve vysoké variantě roste a  v  nízké a  bezmigrační variantě klesá. Poslední demografická projekce ČSÚ byla publikována v  listopadu 2018, přičemž vychází ze skutečnosti zaznamenané v  České republice na začátku roku 2018.

Pro potřeby Úřadu Národní rozpočtové rady (ÚNRR) jsou však tyto demografické varianty projekce publikované ČSÚ každých pět let nedostatečné ze dvou důvodů. Zaprvé, od doby, kdy byla poslední projekce publikovaná, se skutečný demografický vývoj z  různých důvodů od této projekce odchyluje. V  roce 2019 to bylo vyšší než předpokládané migrační saldo, které vedlo k  pozitivnímu demografickému vývoji. V  té době se demografická trajektorie posunula směrem ke scénáři, který v  projekcích ČSÚ odpovídal vysoké variantě. Naopak nadúmrtnost způsobená pandemií COVID-19 posunula projekci demografie zpět ke střední variantě. V  našem zájmu však je, aby se tyto skutečnosti minulých let ve Zprávě o  dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí (dále též Zpráva), kterou Národní rozpočtová rada vydává každý rok, projevily. Proto k  aktualizaci projekce využíváme to, že každý rok na jaře ČSÚ publikuje aktuální data o  počtu a  věkové struktuře obyvatel.

Dalším důvodem nedostatečnosti demografické projekce tak, jak ji v  roce 2018 publikoval ČSÚ, je překvapivá podobnost struktury pro všechny tři demografické varianty (nízká, střední a  vysoká), které vedou k  obdobným projekcím poměru dluhu sekturu veřejných institucí k  HDP. Ve vysoké variantě se předpokládá vyšší počet obyvatel jak díky vyšší úhrnné plodnosti a  migraci, tak i  díky nižší míře úmrtnosti. Opakem je nízká demografická projekce, která počítá s  nižší plodností a  slabším i  když stále kladným migračním saldem a  vyšší úmrtností ve srovnání se střední variantou.

Avšak všechny tyto varianty si jsou dost podobné z  hlediska věkové struktury populace, kterou projektují. Jinými slovy rozdíl poměru mezi počtem osob v  produktivním věku a  počtem osob v  důchodovém věku je mezi jednotlivými variantami minimální. Vzhledem k  této podobnosti sestavujeme demografické citlivostní scénáře, ve kterých kombinujeme parametry jednotlivých demografických varant tak, aby byly dopady na důchodový systém hraniční. Další možností je tyto parametry modifikovat s  ohledem na předpoklady hypotetických scénářů. Například uvažujeme scénář, v  němž se míra reprodukce nachází na své přirozené hodnotě, nebo ve kterém by míra plodnosti v  horizontu následujících 10 let vzrostla na úroveň 70. let 20. století.

Následující kapitola rozebere metodologii, kterou ČSÚ pro výpočet demografické projekce používá. Ve třetí kapitole probereme čtyři základní scénáře ČSÚ, které následně modifikujeme v  kapitole čtvrté, kde také analyzujeme dopady změn jednotlivých parametrů. Rozdíly mezi jednotlivými variantami projekce spojené s  odlišnou věkovou strukturou se projevují především v  důchodovém systému. Ten ilustrujeme v  páté kapitole. Poslední kapitola patří závěru.

  • Informační studie: Alternativní demografické projekce

    PDF, 807 Kb
    Stáhnout

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Návrh bez názvu (37)

Reflex, rozhovor s M. Hamplem: KONEC GLOBALIZACE JE ZAČÁTKEM CHUDNUTÍ

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Hledání

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada