Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů E15.cz, komentář D. Bárty: Dotování energií z emisních povolenek je vyloučeno. Peníze už jsou rozdělené

E15.cz, komentář D. Bárty: Dotování energií z emisních povolenek je vyloučeno. Peníze už jsou rozdělené

28.11.2023
NRR v médiích

Autoři: NRR/UNRR

E15.cz, 27.11.2023 – autorem komentáře je Daniel Bárta, ekonomický analytik NRR. Celý komentář také na webu e15.cz.

Když ERÚ na začátku listopadu vydal návrh cenového rozhodnutí pro stanovení regulované složky ceny elektřiny, staly se energie opět tématem číslo jedna. Obnovily se i debaty o příjmech z emisních povolenek a o tom, co je z nich vlastně možné hradit. Zmatek pramení zejména ze skutečnosti, že existují dva typy povolenek. Ty plynou dvěma kanály do dvou „kapes“ státu, přičemž každý typ lze navíc použít na jiný druh výdajů.

Prvnímu typu se v úřednické hantýrce říká žluté povolenky. Jedná se o povolenky nakoupené českými firmami v národních aukcích a příjmy z nich putují přímo do státního rozpočtu. Zatímco v letech 2021 a 2022 přinášely do rozpočtu zhruba 16 miliard, v letošním roce je to okolo 32 miliard a na příští rok počítá státní rozpočet se 41 miliardami. Vyšší příjmy jsou dány růstem ceny povolenek v posledních letech. Jelikož se jedná o příjmy státního rozpočtu, může s nimi vláda nakládat libovolně?

Ano i ne. Vláda musí v rozpočtu nalézt výdaje za 41 miliard a ty musí označit za výdaje související se zelenou politikou (velmi široce definovanou). Musí 41 miliard korun výdajů státního rozpočtu takzvaně ožlutit. Za žluté položky lze označit nejen kapitálové investiční výdaje, ale i běžné výdaje, jako jsou některé sociální transfery a běžné dotace. Musí jen, jak již bylo řečeno, nějak souviset s energiemi či „zelenáním“.

„Ožluceny“ jsou třeba výdaje rezortu dopravy na zajištění dopravní obslužnosti železniční dopravou, dotace státnímu fondu dopravní infrastruktury (například na modernizaci železnic), určitá část příspěvků na bydlení (související s vysokými cenami energií) nebo zbylá část státních dotací na obnovitelné zdroje.

Mohly by se firmám dotovat vysoké ceny energií ze žlutých povolenek? Jistě, jednalo by se pouze o další klasický výdaj státního rozpočtu a prohloubil by se tím i jeho schodek. Následně by se jen tyto výdaje „ožlutily“ a jiné by se ve stejné výši „odžlutily“.

Druhý typ se nazývá zelenými povolenkami. Jedná se o povolenky prodávané na celoevropské úrovni a příjmy z nich putují do speciálních fondů energeticky náročných zemí EU. Jednou z nich je i Česko, jehož fond se nazývá Modernizační fond. Ten má během deseti let získat asi 500 miliard korun, ročně okolo 50 miliard. Jeho výdaje nijak nesouvisejí se státním rozpočtem a lze z něj hradit pouze kapitálové investiční výdaje související se zelenou transformací.

Ohledně možnosti dotování cen elektřiny ze zelených povolenek zní otázka následovně: Lze z těchto prostředků dotovat i důsledky dříve uskutečněných investičních výdajů (například do přenosové soustavy), které se dnes promítají do vyšších cen regulované složky elektřiny? Nebo se musí jednat o investiční výdaje jen do nových (teprve čerstvě budovaných) projektů? Právní výklady evropské směrnice se liší. Realita dneška je ale taková, že tyto příjmy jsou zazávazkovány v jiných projektech a peníze ze zelených povolenek zkrátka disponibilní nejsou.

Dotování energií ze žlutých povolenek (ze státního rozpočtu) již také není možné. Rozpočet prošel prvním čtením a deficit prohloubit nelze. Šlo by pouze přesunout prostředky z jiných rozpočtových kapitol (doprava, obrana…) právě na dotování energií. Vzhledem k prioritám vlády a snahám konsolidačního balíčku o redukování dotací tuto variantu můžeme vyloučit. Ačkoli by se tedy mohlo zdát, že se někde „válejí“ příjmy z povolenek, není tomu tak. Prostředky jsou již alokovány jinam a jak je známo, žádný oběd není zdarma.

 

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada