Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů SR
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Tisková sdělení TZ NRR k vydání pravidelného stanoviska, červen 2021

TZ NRR k vydání pravidelného stanoviska, červen 2021

03.06.2021
Tisková zpráva NRR

Autoři: Národní rozpočtová rada

Národní rozpočtová rada (NRR) dnes zveřejnila své pravidelné čtvrtletní stanovisko k vývoji hospodaření sektoru veřejných institucí a k nastavení fiskální rozpočtové politiky.

 

NRR ve svém stanovisku mimo jiné:

  • uvádí, že aktuální deficit hospodaření státního rozpočtu na úrovni 255 miliard korun je především odrazem přílišného uvolnění fiskální politiky. Jednorázová opatření jednoznačně spojená s epidemií COVID-19 (zejména kompenzační bonus, programy Antivirus a COVID) přispěla ke schodku pouze v rozsahu kolem 60 mld. Kč,
  • se domnívá, že vzhledem k očekávanému ekonomickému oživení a vysoké dynamice růstu dluhové kvóty je plánované tempo snižování strukturálního salda o 0,5 % ročně pro nadcházející období nedostatečné. Navíc jsou přijímána a navrhována další daňová a výdajová opatření, která dodatečně zvyšují již existující strukturální nerovnováhu. Jako příklad je možné uvést plánované zvýšení přídavků na děti s dopadem 4,5 mld. Kč a navýšení daňového zvýhodnění na druhé a třetí dítě u daně z příjmů fyzických osob s výpadkem na straně veřejných příjmů v rozsahu 2,1 mld. Kč, se kterými předložený rámec státního rozpočtu na rok 2022 ani nepočítá. Dále je nutné zmínit i plán na vyšší než zákonnou valorizaci důchodů s negativním dopadem na strukturální saldo ve výši 0,2 % HDP. NRR považuje tyto kroky v současné situaci veřejných rozpočtů za nezodpovědné, zejména pokud nejsou spojeny s adekvátními úpravami na příjmové, případně výdajové straně,
  • upozorňuje, že důsledkem očekávaných vysokých deficitů v letech 2021 a 2022 a nedostatečně ambiciózní konsolidace v dalších letech bude dynamický nárůst podílu dluhu sektoru veřejných institucí na HDP. Výpočty NRR ukazují, že dosažení dluhové brzdy, která je stanovena na úrovni 55 % HDP, je pravděpodobné již v roce 2024. Důsledkem by byla aplikace opatření specifikovaných v Zákoně o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, která by značně omezila možnost pro aktivní využívání stabilizační funkce veřejných financí a komplikovala by i činnost řady organizací sektoru veřejných institucí,
  • dodává, že nelze podceňovat ani případnou negativní reakci finančních trhů, kdy již nyní některé ratingové agentury na absenci dostatečně ambiciózní konsolidační strategie upozorňují. Že je uvolnění fiskální politiky v České republice příliš masivní, zřetelně vyplývá i z mezinárodního srovnání. Vyšší nárůst podílu dluhu sektoru veřejných institucí na HDP než v Česku (24,8 p.b.) se v příštích pěti letech ze zemí EU očekává jen u Estonska (32,4 p.b.) a Rumunska (27,7 p.b.).
  • se základě výše uvedeného i nadále domnívá, že musí být zpracována důvěryhodná konsolidační strategie zajišťující zabránění kolizi s dluhovou brzdou a že konsolidační úsilí musí být v letech 2022 a 2023 vyšší než avizovaných 0,5 % HDP. S úpravami daňových a výdajových politik je nutné začít již při přípravě rozpočtu na rok 2022, neboť jejich odsouvání by vedlo k potřebě vyšší konsolidace v letech následujících, což by mohlo významně negativně ovlivnit tempo hospodářského růstu.
  • konstatuje, že je zřejmé, že konsolidaci v potřebném rozsahu nebude možné realizovat pouze přes omezování veřejných výdajů a bude nutné přistoupit i k ne nevýznamnému zvýšení daňové zátěže, a to ať už v podobě zvyšování daňových sazeb, nebo úpravou jiných konstrukčních prvků daně.
  • TZ NRR: Vydání pravidelného čtvrtletního stanoviska, červen 2021

    DOCX, 22 Kb
    Stáhnout

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • Twitter

Aktuality

web (10)

E15, komentář D. Bárty: Daňové výjimky ukrývají desítky miliard

UNRR_1

Stanovisko NRR k vývoji hospodaření sektoru a k nastavení rozpočtové politiky

web (8)

SZ, rozhovor P. Musila a M. Hlaváčka: Důchodový systém je špatně

Twitter NRR

Tweets by UNRR

O NRR

Národní rozpočtová rada

Hledání

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada