Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Tisková sdělení Stanovisko NRR č. 3/2023 ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2024 až 2026

Stanovisko NRR č. 3/2023 ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2024 až 2026

14.06.2023
Stanoviska a sdělení

Autoři: Národní rozpočtová rada

Národní rozpočtová rada 

I. vyjadřuje nesouhlasné stanovisko

podle § 12 odst. 5 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, v platném znění (dále jen „Zákon“) ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2024 až 2026.

II. odůvodnění

Předložená Rozpočtová strategie sektoru veřejných institucí České republiky, která stanovuje výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů na léta 2024 až 2026, není konzistentní a logická ve stanovení fiskálních cílů a fiskálního úsilí vyjádřeného ve formě hodnoty strukturálního schodku pro hodnocené období (v % HDP).

Jak upozorňovala Národní rozpočtová rada (NRR) již v loňském stanovisku, nelze připustit, aby Rozpočtová strategie jako klíčový a závazný dokument celého rozpočtového procesu v daném roce nastavovala výdajové rámce pro vládní sektor na odlišné úrovni, než jakou předpokládá Konvergenční program ČR (který je dle § 9 odst. 1 Zákona její nedílnou součástí), když přitom vychází ze stejné makroekonomické predikce a stejného hodnocení základních parametrů vývoje hospodářství.

Situace je v jednom ohledu závažnější než v roce 2022, neboť Rozpočtová strategie není navíc kvantitativně konzistentní s avizovaným konsolidačním úsilím vlády obsaženém ve vládním návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů, který byl předložen až po schválení Konvergenčního programu.

Zatímco Konvergenční program počítá se strukturálním saldem pro rok 2024 ve výši 2,6 % HDP a Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace k návrhu zákona o konsolidaci veřejných rozpočtů implikuje pokles tohoto salda na přibližně 1,4 až 1,5 % HDP, samotná Rozpočtová strategie se záměry konsolidace v tomto rozsahu nepracuje, a i po oznámení zamýšlených parametrů konsolidace veřejných financí v letech 2024 a 2025 stanovuje hodnotu strukturálního deficitu nejen na jinou, ale dokonce na vyšší úroveň, než s jakou počítá Konvergenční program z dubna 2023 (konkrétně 2,75 % HDP pro rok 2024).

NRR však dodává, že se zdá, že hodnota strukturálního schodku veřejných rozpočtů obsažená v Rozpočtové strategii je paradoxně konzistentnější se skutečným očekávaným vývojem veřejných rozpočtů v letošním roce, a představuje tak věrnější obraz skutečného rozsahu výdajů veřejného sektoru v letech 2024 až 2026. Ukazuje se tedy, že původní odhady vývoje veřejných financí obsažené v Konvergenčním programu neodrážely reálný stav veřejných financí. NRR o to více zdůrazňuje naléhavou potřebu veřejné rozpočty konsolidovat a konsolidační balíček je v tomto světle žádoucí nikoli méně, ale naopak více.

NRR v této souvislosti považuje za politováníhodné, že Rozpočtová strategie nebyla předložena vládě v zákonném termínu (konec dubna 2023), a to právě s argumentací, že nelze dělat věrohodné prognózy fiskálního vývoje na rok 2024 a léta další, pokud vláda připravuje významné úspory ve výdajích veřejného sektoru a počítá i s dodatečnými příjmy. Vzhledem k tomu, že z hlediska klíčového ukazatele, tedy strukturálního salda, pracuje Rozpočtová strategie s horším saldem než Konvergenční program, který balíčku časově předcházel, ukázala se tato argumentace jako obtížně obhajitelná.

Vysvětlení ze strany Ministerstva financí, že Rozpočtová strategie počítá též s dodatečnými výdaji plynoucími ze zvažované půjčky od Evropské komise v rámci tzv.  Recovery and Resilience Facility, znamená, že pokud Česká republika půjčku využije, bude strukturální saldo veřejných rozpočtů vyšší a dluh vládních institucí též vzroste. To částečně zredukuje rozsah konsolidačního úsilí vlády.

NRR konstatuje, že i přes výtky zmíněné výše dochází při srovnání s Rozpočtovou strategií z roku 2022 ke zpřísnění výdajových limitů na horizontu let 2024 až 2026, které je žádoucí. Loňská Rozpočtová strategie počítala se strukturálním schodkem na rok 2024 ve výši 4,2 % HDP. K tomu ovšem NRR stejně jako v loňském roce dodává, že takto vysoká historická salda byla umožněna pouze nežádoucím dvojím změkčováním rozpočtových pravidel při opakované novelizaci Zákona v období pandemie Covid-19.

NRR dále upozorňuje, že zvolená úroveň strukturálních sald na léta 2024 až 2026 vychází z dosud neschválené novelizace Zákona, a tudíž nezohledňuje aktuální znění § 10 Zákona.

Nicméně z hlediska techniky odvození výdajových rámců NRR konstatuje, že bylo postupováno v souladu s metodikou odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů a v tomto ohledu nelze přístupu ministerstva nic vytknout.

  • Stanovisko NRR č. 3/2023: Výdajové rámce státního rozpočtu a státních fondů 2024-2026

    PDF, 135 Kb
    Stáhnout

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Návrh bez názvu (37)

Reflex, rozhovor s M. Hamplem: KONEC GLOBALIZACE JE ZAČÁTKEM CHUDNUTÍ

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

O NRR

Národní rozpočtová rada

Hledání

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada