Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Studie: Hospodaření územních samosprávných celků – vč. analýzy zdrojů dat a finančního majetku

Studie: Hospodaření územních samosprávných celků – vč. analýzy zdrojů dat a finančního majetku

11.09.2022
Publikace

Autoři: NRR/UNRR

Tato studie se zabývá finančním majetkem územních samosprávných celků a také analýzou datových zdrojů o hospodaření územních samosprávných celků (resp. všech institucionálních jednotek zařazených do subsektoru místních vládních institucí).

Územní samospráva je forma veřejné moci, která v České Republice existuje ve dvou stupních. Základní jednotkou územní samosprávy je obec, vyšším stupněm jsou kraje. Rámec hospodaření územních samosprávných celků je vymezen v zákoně o obcích a v zákoně o krajích. Dle zákona o hlavním městě Praze jsou územními samosprávnými celky také městské části hlavního města Prahy.

Ze studie je mj. patrné, že územní samosprávné celky hospodaří již 10 let s přebytkem, který v minulém roce (2021) dosáhl 41,2 mld. Kč. Z toho přebytek krajů dosáhl 17,3 mld. Kč, dále 16 mld. Kč Hlavního města Prahy a 7,9 mld. Kč ostatních obcí. S tím je spojený také růst krátkodobého finančního majetku, který u obcí a krajů dosáhl 298 mld. Kč v roce 2021, z toho 256,3 mld. Kč disponují obce. Výše aktiv obcí pak dosáhla 2 580 mld. Kč. Celkem 799 obcí (cca. 12,8 % všech obcí) disponovalo s krátkodobými úsporami ve výši větší, než je trojnásobek jejich ročních celkových výdajů.

Provedená analýza dále ukazuje, že zvyšování úspor nepředstavuje příslib nárůstu budoucí investiční aktivity.

Více informací naleznete ve studii na stránce zde.

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada