Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Komentář Jana Pavla a Lenky Lakotové: Úklid veřejných financí za krátké rozpočtové provizorium stojí

Komentář Jana Pavla a Lenky Lakotové: Úklid veřejných financí za krátké rozpočtové provizorium stojí

04.01.2022
Tisková sdělení

Autoři: NRR/UNRR

Na následujících řádcích si můžete přečíst komentář člena Národní rozpočtové rady Jana Pavla a analytičky Úřadu Národní rozpočtové rady Lenky Lakotové, který byl publikován 23. prosince 2021 v Hospodářských novinách a na webu.


Koaliční vláda nechce vládnout podle dosud neschváleného rozpočtu vytvořeného kabinetem Andreje Babiše. Ve volbách koalice Spolu a PirSTAN slíbily, že jsou pro rok 2022 schopny sestavit rozpočet s nižším schodkem, dominantně ho plánují snížit pomocí škrtů ve výdajích, neboť ve volbách avizovaly, že nebudou zvyšovat daně. Redukce výdajů ale nebude jednoduchá, neboť nadpoloviční část z nich tvoří tzv. mandatorní výdaje, jejichž změna by vyžadovala novelizaci příslušných zákonů, což je vzhledem k pravidlům legislativního procesu časově náročné.

Další v krátkém čase obtížně redukovatelnou položkou jsou tzv. kvazi mandatorní výdaje, tedy zejména platy zaměstnanců veřejné správy a ve školství, které tvoří dalších přibližně 20 procent výdajů. Snížit plánovaný schodek státního rozpočtu tak nebude možné, a ostatně by ani nebylo vhodné, jednoduchým plošným škrtem, ale bude nutná pečlivá a časově náročná analýza jednotlivých výdajových položek.

Je zřejmé, že Česká republika směřuje do rozpočtového provizoria. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury z ODS by mělo trvat nejdéle do konce března. Po tuto dobu bude pro hospodaření státu k dispozici každý měsíc jedna dvanáctina výdajů rozpočtu schváleného na rok 2021, což omezí možnosti vlády reagovat na změny v novém roce.

Z těchto prostředků bude primárně nutné pokrýt veškeré mandatorní a kvazi mandatorní výdaje, jakožto i výdaje vyplývající ze smluvních či jiných závazků. Vzhledem k tomu, že některé významné položky ze zákona narostou – především pak vyplácené důchody nebo platba za státní pojištěnce –, dojde ke změně struktury výdajů ve srovnání s minulým rokem. Zkomplikuje se též zahajování významnějších investičních akcí a vypisování nových dotačních programů, neboť příslušní správci kapitol nebudou mít k dispozici rozpočtové krytí. Při vhodném finančním řízení by však měly být pokryty všechny potřebné běžné výdaje, včetně výdajů podpůrných programů pro subjekty postižené epidemií covidu-19.

Možným rizikem rozpočtového provizoria je vznik dojmu politické nestability, především u zahraničních investorů, kterým nemusí být zřejmé důvody včasného neschválení zákona o státním rozpočtu. Klíčovým předpokladem je proto správná a dostatečná komunikace důvodů nutnosti rozpočtového provizoria, s jejíž pomocí se zabrání reputačním škodám. Snaha vlády snížit schodek v následujícím roce by totiž měla být jednoznačně vnímána jako pozitivní signál pro budoucí vývoj veřejných financí České republiky.

V této souvislosti ještě připomeňme zprávu mezinárodní ratingové agentury Fitch Ratings z pátku předminulého týdne, která sice potvrdila hodnocení úvěrové spolehlivosti České republiky na stupni AA-, nicméně uvedla, že od nové vlády premiéra Fialy očekává nižší schodky veřejných financí.

Problém by nastal teprve v případě, pokud by provizorium trvalo déle než avizované tři měsíce. Dlouhé provizorium by již mohlo mít závažné dopady na investice a komplikovalo by hospodaření obcí a krajů, jejichž ne nevýznamnou část příjmů tvoří transfery ze státního rozpočtu. Nelze vyloučit ani negativní dopady na výnosové míry státních dluhopisů, a tedy i zdražení státního dluhu. Pokud však bude rozpočtové provizorium krátké a bude sloužit k racionalizaci veřejných financí a zlepšení jejich udržitelnosti, pak by pozitiva tohoto provizoria měla převážit jeho možná negativa. Možnost státního rozpočtu pro rok 2022 s nižším schodkem totiž za chvíli posečkání stojí.

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada