Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Echo24.cz, komentář R. Kalabišky: Obce a kraje mají rekordní přebytky. Peníze si ale ukládají pod polštářem

Echo24.cz, komentář R. Kalabišky: Obce a kraje mají rekordní přebytky. Peníze si ale ukládají pod polštářem

26.03.2024
NRR v médiích

Autoři: NRR/UNRR

Echo24.cz, Úhel pohledu,  26.03.2024 – autorem je Roman Kalabiška, ekonomický analytik NRR. Celý komentář na echo24.cz.

Z březnových dat systému Státní pokladny vyplynulo, že v roce 2023 hospodařily obce a kraje s rekordním přebytkem ve výši 71,7 miliardy korun, což odpovídá přibližně 1 % HDP. Z této částky šla naprostá většina peněz, celkem 66,3 miliardy, rovnou na bankovní účty, kde vzhledem k zavedeným praktikám starostů budou často ponechány ladem na neurčito. A to navzdory všem radám a pobídkám od vlády, opozice i ekonomických expertů ke zvýšení investiční aktivity. Vzhledem k průměrné roční inflaci v roce 2023 ve výši 10,7 % je toto počínání poměrně nešťastné, a radnice tak často své občany ochuzují o potenciální investice do školství, dopravní infrastruktury či dalšího zvelebování jejich obce.

Ke konci roku 2023 měly obce a kraje na bankovních účtech již 409 miliard korun. Z toho na Prahu připadalo téměř 140 miliard, tedy více než třetina. Tato částka navíc stále roste, protože místní samosprávy již více než deset let v řadě dosahují přebytků hospodaření. Podobný vývoj obecních financí navíc očekáváme i v příštích letech, zejména s ohledem na rychle rostoucí příjmy. Současné úspory obcí a krajů by dokázaly pokrýt více než polovinu jejich veškerých loňských výdajů. V případě Prahy by její úspory stačily dokonce na více než roční provoz města. Stejně je tomu i u dalších více než tří tisíc obcí, tedy přibližně u poloviny všech obcí v Česku.

Aby nedošlo k mýlce, problémem není obrovský objem jejich úspor, nýbrž to, jak obce a kraje s těmito penězi nakládají. Ke konci roku bylo přibližně 40 % všech úspor územních samospráv uloženo na základním běžném účtu, které si obce a kraje musí založit u České národní banky. Ten, podobně jako běžné účty u komerčních bank, nenese žádný úrok. Veškeré tyto peníze tady časem ztrácejí kupní sílu, v případě roku 2023 dokonce o přibližně desetinu. Ačkoliv většina obcí využívá spořicích účtů, jejich zhodnocení je i tak částečně omezené. To bude především platit v roce 2024, kdy se očekává pokles úrokových sazeb. Termínovaných účtů, které za běžných okolností nabízejí nejvyšší zhodnocení, využívá jen třetina obcí. Avšak obce a kraje na nich ukládají jen přibližně jednu devítinu svých celkových úspor.

Ve výsledku tak v roce 2023 obce a kraje vydělaly jen necelých 14 miliard korun na úrocích, a to včetně úroků z nakoupených cenných papírů či půjčených peněz. Při celkové hodnotě krátkodobého finančního majetku obcí a krajů ve výši 421 miliard korun to představuje efektivní úrokovou míru 3,3 %. V tomto ohledu však mezi obcemi a kraji panuje významný rozdíl. Zatímco kraje a hlavní město Praha si ukládají s úrokovou mírou 4,3 %, ostatní obce dohromady jen za necelá 2,4 %. To je strašně málo, pokud si uvědomíme, že po téměř celý rok se dvoutýdenní repo sazba České národní banky držela na 7 %.

Představme si, že by obce a kraje tyto peníze vložily na účty s vyšším výnosem nebo je ještě lépe investovaly do dluhopisů, kde by získaly vyšší úrokovou míru oproti běžným vkladům o 1 procentní bod (což je mimochodem vzhledem k současné situaci na trhu velmi konzervativní odhad). V tom případě by z těchto 409 miliard získaly na úrocích přibližně 3,5 miliard po zdanění, což by stačilo například na celkový loňský rozpočet Olomouce.

Úkolem obcí a krajů ale není peníze, jež jim přitékají do rozpočtů, investovat na kapitálovém trhu. Hlavním cílem je zajištění veřejných služeb, a především investice do jejich vlastního rozvoje tak, aby to místní obyvatelé pociťovali na rostoucí kvalitě svého života. Zjednodušeně řečeno, k čemu vám bude, když se vaše obec může chlubit desetimilionovými zůstatky na bankovním účtu, když chybí kapacita v mateřské škole nebo jsou u vás chodníky samá díra? Investiční aktivita obcí a krajů má vedle toho nemalý vliv na ekonomickou aktivitu soukromého sektoru. Pominout nelze ani jejich multiplikační efekt, z něhož může těžit lokální ekonomika, tedy podnikatelé, jejich zaměstnanci i místní domácnosti. Obzvláště dnes, kdy česká ekonomika balancuje na hraně stagnace a poklesu, jsou veřejné investice uskutečněné na obecní či krajské úrovni obzvláště důležité.

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada