Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů E15, komentář P. Musila: Vláda bude čelit snahám o zmírnění balíčku

E15, komentář P. Musila: Vláda bude čelit snahám o zmírnění balíčku

08.06.2023
NRR v médiích

Autoři: NRR/UNRR

E15.cz, 08.06.2023 – celý komentář Petra Musila, člena NRR na webu e15.cz.

Vláda před necelým měsícem představila sadu opatření, která mají za cíl vrátit české veřejné finance na dlouhodobě udržitelnou trajektorii. Takzvaný konsolidační balíček již přetavila do paragrafového znění, nyní se čeká na vypořádání připomínek. To hlavní však proběhne, až jej kabinet schválí a předloží k projednání poslancům a senátorům.

Teprve v parlamentu se rozhodne, zda je náprava veřejných rozpočtů myšlena vážně. Představený konsolidační balíček je solidním vykročením na cestu, na jejímž konci by mělo v ideálním případě být vynulování strukturálního schodku veřejných rozpočtů. Jedině tak bude fiskální politika opět schopna plnit jednu ze svých nejdůležitějších funkcí, kterou je stabilizace národního hospodářství. V dobách, kdy ekonomika míří do recese, pomoci z ní vybřednout. A naopak když se ekonomika přehřívá a inflace se vzdouvá do nepřijatelných výšin, působit jako chladič.

Jestliže však veřejné rozpočty systematicky generují rok co rok schodky v řádu několika procent HDP, protože svými příjmy nejsou schopny pokrýt výdaje na běžný provoz vládních institucí, těžko mohou fungovat jako stabilizátor. A to je přesně to, o co se skrze konsolidační balíček a další budoucí konsolidační kroky hraje. Bylo zcela očekávatelné, že se bezprostředně po vládní tiskové konferenci z 11. května objeví celá řada zdvižených obočí, nesouhlasných vlnovek, či dokonce strašení veřejnosti, jak deklarované „osekání“ výdajů a navýšení některých daní způsobí kolaps české ekonomiky, lidem dramaticky klesne životní úroveň nebo že rodiny s dětmi přijdou téměř o 200 tisíc ročně.

Jestliže takové výpočtové „psí kusy“ předvádějí opoziční politici, odbory, ale třeba i zaměstnavatelé a jiné profesní skupiny, dá se to pochopit. Každý si chce „uhrát to svoje“. Odborník sice občas žasne, laik se diví, ale jde stále více či méně o politiku, kterou je třeba brát s rezervou. Ve veřejném prostoru se však začínají objevovat názory z odborných kruhů, které si žádají přinejmenším uvedení na pravou míru. Podle jejich původců se české veřejné rozpočty nacházejí v příznivém stavu. Češi se prý jen nechali vyděsit uměle vytvořenou představou, že naše veřejné finance jsou rozvrácené. A to vše prý kvůli vyšší ochotě přijmout zvýšení daní nebo si nechat sáhnout na dotace, důchody a jiné benefity.

Jiní zase tvrdí, že přijímat jakákoli opatření zpřísňující rozpočtovou politiku je chybné. Česká ekonomika se totiž nachází v mírné recesi a vláda by měla dělat vše pro to, aby hospodářství rostlo, což by zároveň obrátilo směr, kterým se v posledních třech letech vydala míra veřejného zadlužení.

Fajn. Oba typy úvah přehlížejí dvě důležité věci: naším problémem jsou opakované a hluboké strukturální schodky a naším problémem je dvouciferná inflace, která bude ruinovat úspory a kupní sílu Čechů druhý rok v řadě. Zlehčování či relativizování těchto faktů může mít v zásadě dva důvody. Buď někomu z hlediska jeho byznysu vyhovuje, když vláda chrlí na trh dluhopisy s „hezkou“ úrokovou sazbou, nebo někdo dosud nedokázal opustit překonané ekonomické paradigma. Jen pro představu, v loňském roce tuzemské banky nakoupily nově vydané vládní bondy za vysoké desítky miliard korun. A na čelných pozicích figurovaly i ústavy, které nepatří mezi čtyři nebo pět největších na tuzemském trhu.

Vláda by měla počítat s tím, že podobné pokusy o torpédování konsolidačního balíčku přijdou i během jeho prosazování v parlamentu. Rozmělnění je tak největší hrozbou, které balíček v příštích měsících bude čelit.

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada