Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů E15, komentář D. Bárty: Rozpočet jede nadoraz, příjmy budou nižší

E15, komentář D. Bárty: Rozpočet jede nadoraz, příjmy budou nižší

12.03.2024
NRR v médiích

Autoři: NRR/UNRR

E15, 12.3.2024 – autorem komentáře je Daniel Bárta, ekonomický analytik NRR. Celý komentář najdete také na webu e15.cz.

Schodek veřejných financí by se měl letos snížit na 2,2 procenta hrubého domácího produktu, a bezpečně se tak vejít do známého evropského pravidla tří procent. To však vzhledem k aktuálnímu vývoji nemusí být tak samozřejmé, jak se ještě na podzim mohlo zdát. Odkud přicházejí případná rizika?

Zaprvé se jedná o makroekonomický vývoj. Od srpnové predikce ministerstva financí, na které je státní rozpočet postaven, je každá další prognóza ohledně vývoje české ekonomiky v roce 2024 pesimističtější. Srpnová predikce na letošek předpovídala Česku růst o 2,3 procenta, lednová již pouze 1,2 procenta, a ČNB ve své nejnovější prognóze odhaduje růst jen o 0,6 procenta. Nižší výkon ekonomiky by se nutně promítl i v nižším výběru některých daní, zejména pak u té z přidané hodnoty či ze zisků firem. Klíčové je „nakopnutí“ a udržení spotřeby českých domácností díky nárůstu reálných mezd, který je letos očekáván na úrovni tří procent. I tento faktor je však závislý na kondici českého hospodářství.

Dobrý rok navíc pravděpodobně nečeká ani Německo, našeho nejvýznamnějšího obchodního partnera. Jeho ekonomika jako jediná v Evropské unii v posledním kvartálu mezičtvrtletně klesla a letos ji čeká pouze velmi slabé oživení v řádu desetinek procenta. Vývoj v sousedním Německu opravdu není radno podceňovat.

Dalším nebezpečím pro příjmovou stranu státního rozpočtu plynoucím z reálného vývoje evropské a české ekonomiky je inkaso z emisních povolenek. Jejich rozpočtovaná výše téměř 41 miliard pochází ze srpna minulého roku, avšak cena jedné povolenky se v posledních měsících dramaticky propadla, pravděpodobně i kvůli již zmiňované utlumené průmyslové poptávce. Zatímco na konci loňského léta se cena pohybovala okolo 90 eur za povolenku, letos v únoru klesla až na 50 eur. Inkaso v plánované výši se jeví jako silně nepravděpodobné.

K tomu je nutné přičíst i narůstající tlak na vědomé rozvolnění fiskální politiky. Kromě dodatečných požadavků jednotlivých rezortů na navýšení objemu jejich prostředků se objevují i zcela nesystémové návrhy v podobě nových daňových úlev a slev na zákonném pojistném. Ačkoliv se na první pohled nejedná o významné částky, při nasčítání se lze dostat na již ne zcela zanedbatelnou sumu, jež může při zpomalování růstu veřejné rozpočty tlačit do hlubších deficitů.

Připomeňme, že tyto prostředky v rozpočtu zkrátka nejsou a každá další vydaná koruna je korunou vydanou na dluh. Ani rozpočtová rezerva není nafukovací – a především má sloužit k vykrývání nenadálých a neočekávaných událostí během roku, nikoliv na běžný provoz.

Udržení deficitu veřejných financí v plánované výši je závislé i na dalších složkách veřejných rozpočtů, kterými jsou zdravotní pojišťovny a územní samosprávy. Na základě zdravotně pojistných plánů a dodatečně schválených výdajů lze očekávat mírný deficit zdravotních pojišťoven, zatímco na podzim byl předpokládán drobný přebytek.

Ani letos samosprávy nejspíš nevykážou tak silné přebytky jako v minulých letech, neboť i na ně dopadne nižší dynamika příjmů a jejich saldo bude záviset na investiční aktivitě během roku 2024. Aby efekt konsolidačního úsilí nebyl vymazán již během prvního roku, je zkrátka nutné aplikovat obezřetný přístup při jakýchkoliv dodatečných rozpočtových úpravách.

Ani samosprávy letos nejspíš nevykážou tak silné přebytky jako v minulých letech.

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada