Národní rozpočtová rada
  • CZ
  • EN
  • Aktuality
  • NRR
    • O Národní rozpočtové radě (NRR)
    • Členové NRR
    • Plán činnosti NRR
    • Otázky a odpovědi k NRR
  • Úřad NRR
    • O Úřadu
    • Rozpočet Úřadu
    • Výroční zprávy
    • Veřejné zakázky
    • Poskytování informací
    • Volná místa
  • Publikace
    • Zprávy
    • Stanoviska a sdělení
    • Studie
    • Odborné materiály
    • Edukační materiály
  • VRP
    • O Výboru pro rozpočtové prognózy (VRP)
    • Členové VRP
    • Stanoviska a sdělení VRP
  • O veřejných financích
    • Vše o veřejných financích
    • Kalkulačka veřejných příjmů a výdajů
  • Média
    • Kontakty pro média
    • Tisková sdělení
  • Kontakty
Domů Bankovnictví, Bankast: Udržitelnost veřejných financí

Bankovnictví, Bankast: Udržitelnost veřejných financí

29.11.2023
NRR v médiích

Autoři: NRR/UNRR

Bankovnictví, podcast Bankast, 23.11.2023 – hostem byl Petr Musil, člen NRR. Celý rozhovor si můžete poslechnout na Spotify a Apple Podcasts.

Na úvod Petr Musil prezentoval nejnovější projekci Národní rozpočtové rady: „Pokud nastavení veřejných financí zůstane takové, jaké je teď a nic se nezmění, tak někdy v roce 2031 nebo 2032 naše míra veřejného zadlužení dosáhne 55 % k poměru HDP, čili k výkonnosti naší ekonomiky.“

„Co by se stalo? V Národní rozpočtové radě se zabýváme tím, jak příslušné paragrafy zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti vyložit. My máme zato, že důsledkem by měl být takový návrh státního rozpočtu, který by zajistil, že se míra zadlužení vrátí zpět pod 55 %. Otázka je, jestli by to mělo být hned v následujícím roce nebo v nějakém delším časovém horizontu. To je ještě v rámci Rady je předmětem diskuzí,“ dodává Petr Musil.

Dodává, že překročení dluhové brzdy by mělo vliv i na samosprávy a zdravotní pojišťovny. „Když dám stranou státní rozpočet, tak územní samosprávy a zdravotní pojišťovny by nesměly zvyšovat schodky nebo by vůbec nesměly hospodařit se schodky.“

V rozhovoru jsme se také zeptali na možnost posunutí hranice dluhové brzdy. Petr Musil připustil, že je tato cesta politicky proveditelná, nicméně dodává, že Národní rozpočtová rada by byla důrazně proti. Podle něj zde nejsou pravidla od toho, aby se měnila, když je nemůžeme splnit.

Jak velký dluh jsou schopny ekonomiky unést? Jaký je přístup Národní rozpočtové rady k euru? Kde by měl stát provádět reformy a do čeho by naopak měl investovat?

Sdílejte článek

  • Linkedin
  • Facebook
  • X

Aktuality

2d2cea48-f61a-4bc3-83c0-7a1e40e6428a

ČT1, Události, hostem M. Hlaváček: Vládní důchodová reforma

Návrh bez názvu (39)

Bankovnictví: komentář R. Kalabišky: Obce kupí peníze pod polštářem, doplácíme na to my

Návrh bez názvu (38)

Euro, rozhovor s M. Hamplem, M. Singerem, Z. Tůmou a J. Rusnokem: Bankovní trampolína

Nejnovější publikace

STUDIE
Duben 2025

Informační studie: Dopady důchodové reformy na stabilitu a udržitelnost veřejných financí v dlouhém horizontu

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 3/2025: ke stanovení výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů na léta 2026 až 2028

stanovisko
24.4.2025

Stanovisko NRR č. 2/2025: k jednorázovým a přechodným operacím dle 4. aktualizovaného vydání Metodiky odvození výdajových rámců státního rozpočtu a státních fondů

Důležité odkazy

  • Povinně zveřejňované informace
  • Zpracování osobních údajů
  • Prohlášení o přístupnosti
  • Etická linka ÚNRR

Dokumenty ke stažení

  • Znak Národní rozpočtové rady
  • Logo Národní rozpočtové rady
  • Logo Úřadu Národní rozpočtové rady

Adresa

Holečkova 31

150 00 Praha 5 - Smíchov

mapa adresy unrr
Národní rozpočtová rada